Uwaga na oszustwo “na auto zastępcze”

Korzystanie z samochodu zastępczego w okresie naprawy auta po wypadku jest normalną praktyką i co do zasady wchodzi w zakres odszkodowania pokrywanego przez ubezpieczyciela, czy to z polisy sprawcy, czy też w ramach Auto Casco. Niestety nie zawsze skorzystanie z takiego auta kończy się dla poszkodowanego dobrze.

Odszkodowanie za korzystanie z auta zastępczego – ryzyka

Zdarzają się sytuacje, kiedy można paść ofiarą oszustwa, a ryzyko to jest szczególnie duże w przypadku osób nieznających się na stosowanych przy tym procedurach i regulaminach. Najem auta zastępczego często wiąże się z podpisaniem skomplikowanych umów, które mogą zawierać ukryte klauzule, a klienci często nie zdają sobie sprawy z tego, co tak naprawdę podpisują. W przypadku obcokrajowców ryzyko oszustwa jest szczególnie wysokie z racji bariery językowej. W rezultacie klient może zostać obciążony kosztami, z którymi zupełnie się nie liczył.

Niekiedy działalność firm wynajmujących auta zastępcze jest częścią szerszego schematu, którego celem jest wyłudzenie pieniędzy od klientów. Poszkodowani w kolizji czy wypadku drogowym, działając w stresie i pod presją konieczności podjęcia decyzji na miejscu zdarzenia, podpisują umowy pełne skomplikowanych warunków bez ich wystarczającego przemyślenia, nie mówiąc już o konsultacji z prawnikiem. Jednocześnie są wprowadzani w błąd, co do tego, że wszystkie koszty związane z korzystaniem z samochodu pokryje ubezpieczyciel. Tymczasem często firmy stosują zawyżone stawki za wynajem samochodów, które potem są kwestionowane przez ubezpieczycieli, co z kolei skutkuje odmową pokrycia kosztów korzystania z auta zastępczego. W rezultacie firma wynajmująca auta żąda zapłaty od klienta. Umowy mogą zawierać zapisy o możliwości przeniesienia wierzytelności na inną firmę, co w praktyce oznaczaa, że klient może stać się dłużnikiem nieznanej mu firmy, która przejęła jego dług.

Jak się bronić przed ryzykiem związanym z wynajmem auta zastępczego?

Istotne jest dokładne przeanalizowanie umowy najmu oraz upewnienie się, czy ubezpieczyciel akceptuje jej warunki. Zaleca się również weryfikację, czy firma wynajmująca posiada umowę z zakładem ubezpieczeń odpowiedzialnym za pokrycie szkody. W tym procesie nie można polegać na ustnych deklaracjach firmy wynajmującej ani, co zdarza się często, pracowników warsztatu. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości, zalecane jest szybkie zasięgnięcie porady prawnej, nawet jeśli umowa została już podpisana i auto zastępcze przekazane. Pomocy warto też szukać u Rzecznika konsumentów, a jak to zrobić można się dowiedzieć`ze strony Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl/pomoc-dla-konsumentow/).

Ochrona konsumentów przed oszukańczymi praktykami

Jeśli klient otrzyma wezwanie do zapłaty od firmy wynajmującej lub firmy windykacyjnej, warto pamiętać, że obowiązujące w Polsce przepisy prawa zapewniają konsumentom szeroką ochronę przed opisanymi wcześniej praktykami oszukańczymi. Chociaż może to wiązać się z prowadzeniem skomplikowanego postępowania sądowego, poszkodowany ma duże szanse na pozytywny werdykt.

Do góry